Mitt i Skåne breder Hässleholmdepån ut sig. Det är tio järnvägsspår som går in i en enorm byggnad där all tänkbar service och olika reparationer med lätthet kan utföras på tågvagnar.
Stefan Ivarsson på Bolest och jag åkte till anläggningen för att titta på den 33 meter långa SVENO-lackboxen. Bolest har byggt den för att den ska användas till att lackera tågvagnar.
Som ett fort
Stora stängsel och stålgrindar möter oss vid entrén. När vi blivit godkända för att komma in, skrivit in oss och och fått vår säkerhetsgenomgång läggs lite av formaliteterna åt sidan och vi blir varmt välkomnade av kvalitetschef Göran Pehrsson och Niclas Olsson som är produktionsledare.
För fem år sedan var här bara sumpmark. Så mycket har hänt på den här platsen, berättar Niclas.
– Det är alltså en helt ny anläggning som vi befinner oss i, berättar Göran. Den stod klar i oktober 2020 och idag är det ca 60 tågtekniker som arbetar här.
Lokalerna är imponerande stora och tåg står uppställda och blir ompysslade på alla möjliga sätt.
– Det var en hel del människor inblandade från olika professioner för att vi skulle få till bästa möjliga lösning. Det blev också en bra process och att den blev lyckad kan vi se resultatet av här. Vi har verkligen tänkt på det mesta, säger Göran. Här kan göras allt från boogiebyte, hjulslipning, motorreparationer och lackering till städning och klottersanering.
Säkerheten har varit i fokus
Anläggningen är också gjord med stor omtanke till de anställda. Att säkerheten är viktig går inte att ta miste på.
– När arbetet ska utföras på taken så behöver strömmen i taket brytas för det ska vara möjligt att låsa upp grindarna till trapporna som leder upp till taket. Sen finns det nödstoppsknappar utplacerade som kapar strömmen i taket omedelbart om det ändå skulle behövas, berättar dem.
Efter att vi storögt tittat på den imponerande anläggningen kommer vi till en dörr där det står “SVENO”.
– Vi har röda varningslampor utanför boxen för att ingen ska gå in av misstag när vi arbetar här, säger Niclas.
Niclas berättar att han arbetat med lackering sedan han var 16 år och nu har det hunnit bli 36 år i verksamheten. En kunskap som han gärna delar vidare.
– Jag ska utbilda några stycken i att arbeta med lackering, men trots att lackboxen är optimal på alla sätt och vis så är ju själva lackeringen fortfarande i högsta grad ett hantverk.
När Göran, Niclas och Stefan står och pratar om luftströmmar och torktemperaturer passar jag på att fotografera. Väl tillbaka har de blåst upp något som ser ut som en enorm luftmadrass i ena änden av lackboxen.
– Det här är en så kallad vädertätning. Den behövs när vi inte får plats med ett helt tågset i lackboxen. Då får vi det ändå så tätt att man kan lacka här trots att en del av tåget står utanför portarna, berättar Niclas.
På lackboxens sidor finns två stycken så kallade Wall-man. En Wall-man rör sig i längd, bredd och höjd och hjälper lackerarna att komma åt överallt.
Allt blev en helhet
Efter att lyssnat och tittat kan vi konstatera att många kockar inte alltid är så dumt. Det kan vara väldigt bra. Hässleholmsdepån har blivit en imponerande anläggning både vad det gäller arbetsmiljö, säkerhet och effektivitet. Om man sedan också har människor som Göran och Niclas anställda, så kan anläggningen vara lika inbjudande och välkomnande på insidan som den verkar avskräckande och kall på utsidan.
Reportaget som PDF (Svensk) (Norsk)
Reportage och foto: Kjell Simonsson, Paraiba