1. Information om hantering av personuppgifter
BOLEST värnar om din personliga integritet och vi vill att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. För oss på BOLEST är det viktigt att vara öppna med hur BOLEST behandlar dina personuppgifter och ge dig information på ett sätt som gör att du förstår hur vi kommer behandla dina personuppgifter.
I denna integritetspolicy, som gäller för alla BOLEST kunder i Sverige, ger vi dig information om hur vi hanterar dina personuppgifter i samband med att du besöker våra webbsidor, köper våra produkter eller tjänster eller vid andra kontakter med oss.
BOLEST arbetar löpande med integritetsfrågor och vi kan därför komma att uppdatera denna policy.
Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor eller synpunkter.
2. Ansvar för dina personuppgifter?
BOLEST (BOLEST) är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som inhämtas och behandlas av BOLEST.
Adress
BOLEST AB
Kardanvagen 5,
432 32 Varberg
Organisationsnummer 5564343-7390
epost: gdpr@bolest.se
3. Vilka personuppgifter samlas in av BOLEST?
Vi samlar in dina personuppgifter när du exempelvis köper produkter, använder tjänster, kontaktar oss. Exempel på personuppgifter är fullständigt namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer, betalningsuppgifter, köp-, order- och användningshistorik, IP-adress och annan ärenderelaterad information (t.ex. information som du lämnar vid kontakt med vår kundtjänst).
4. Varför behandlar BOLEST dina personuppgifter?
När du har lämnat personuppgifter till oss på BOLEST, använder vi dessa uppgifter för de ändamål och med stöd den lagliga grund som anges nedan:
A. För att kunna hantera beställning och administration av ditt köp
Det köpeavtal som vi planerar att ingå, eller har ingått med dig, utgör den lagliga grunden för behandlingen och är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla våra avtalsrättsliga förpliktelser och fullgöra detta avtal gentemot dig, t.ex. för att vi ska kunna leverera din beställning, få betalt, återbetala, nyttjande av våra planeringsverktyg eller kontakt för färdigställande av påbörjad beställning.
B. För att kunna hantera kundtjänstärenden
Det är BOLEST berättigade intresse som är den lagliga grunden och behandlingen är nödvändig för att kunna hjälpa dig vid frågor om produkter eller klagomål relaterade till våra produkter och kan även innefatta uppföljande frågor och enkäter om hur du tycker att produkter och tjänster har fungerat för dig som kund hos BOLEST. Om din fråga rör en reklamation kommer vi att behandla dina uppgifter för att kunna uppfylla våra skyldigheter enligt gällande konsumentlagstiftning och vi kommer behandla dina uppgifter med bakgrund av den lagliga grund som baseras på vårt köpeavtal med dig.
C. För att kunna skicka generell marknadsföring (såsom utskick av våra broschyrer) och personlig direktmarknadsföring via e-post, sms, post, telefon eller sociala medier
Det avtal som vi har ingått med dig.
8. När vi kan komma att dela dina uppgifter
BOLEST delar endast dina personuppgifter när detta är ett lagkrav eller i övrigt då det är tillåtet enligt lag. Vi kan i vissa fall använda oss av ett personuppgiftsbiträde som hjälper oss med vår marknadsföring eller för att handlägga avtal och beställningar. Företag som hjälper oss i dessa fall kan vara speditions- och logistikföretag.
BOLEST minimerar överföring av personuppgifter till ett land utanför EU/EES och i de fall sådant sker såsom vid systemmässig support och underhåll, sker detta enligt särskilt högt ställda krav och avtal.
9. Lagring och lagringstid
På BOLEST behandlar vi information om dig som kund för att kunna ge den bästa servicen och vi sparar dina uppgifter så länge som uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla de ändamål som uppgifterna från början samlades in för. Uppgifterna kan också sparas under den tid som krävs enligt tillämplig lag. Vi på BOLEST har löpande rutiner som säkerställer att vi inte lagrar onödiga uppgifter om dig och vi minimerar lagringstiden i så stor utsträckning som möjligt.
Information avseende kunder vid köp och kundtjänstärenden
- När det gäller din köp-, order-, och användarhistorik, i den utsträckning vi inte har anonymiserat dina uppgifter, kommer vi att radera sådan historik 10 år efter transaktionsdatum.
- Uppgifter som relaterar till ett kundtjänstärende sparas tills det avslutas eller raderas annars efter 8 år från köptransaktionens genomförande, om ärendet är kopplat till ett köp.
- När det gäller köphistorik, kommer informationen att användas för marknadsföring av liknande BOLEST produkter och tjänster, under en lagringstid av 1 år. Du kan alltid avregistrera dig från sådana utskick från BOLEST.
Information som samlas in efter samtycke
BOLEST kommer at inhämta samtycke från dig innan BOLEST gör någon registrering av dina personuppgifter. Den information som samlas in från dig med ditt samtycke, sparar BOLEST så länge informationen är relevant men raderar historisk information löpande, 5 år från den tidpunkt då informationen samlades in. Du kan alltid återkalla ditt samtycke och informationen raderas då snarast och senast inom 6 månader.
10. Säkerhet för dina personuppgifter
På BOLEST säkerställer vi att dina personuppgifter hanteras enligt särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda personuppgifterna mot olovlig eller obehörig tillgång till informationen. På BOLEST hanteras endast den informationen som behövs och endast av de personer som behöver den, för att kunna ge den bästa servicen till våra kunder.
11. Dina rättigheter
Vi på BOLEST vill alltid vara transparenta med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i din personuppgiftsbehandling har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter via ett registerutdrag. Om vi mottar en begäran från dig, kan vi komma att begära kompletterande uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person. En begäran om registerutdrag ska vara skriftligt undertecknad från dig. Du har också alltid rätt att begära att dina personuppgifter rättas. Du har själv möjlighet att logga in på ditt användarkonto och rätta felaktiga uppgifter.
Du kan begära radering av dina uppgifter i den utsträckning som överensstämmer med tillämplig lag och enligt ingångna avtal med dig och vi kommer självklart alltid göra vårt bästa för att tillmötesgå din begäran om radering. Du har också rätt att invända mot vår behandling (t.ex. om någon av de uppgifter som samlats in är felaktiga). I vissa fall kan inte BOLEST tillmötesgå din begäran om radering, om uppgifterna behövs för att uppfylla gällande lag.
Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring eller profilering om du motsätter dig sådan behandling. Du har också rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke och tacka nej till olika typer av marknadsföring.
12. Klagomål och tillsynsmyndighet
Om du anser att vi har hanterat dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du alltid vända dig till oss på BOLEST. Integritetsskyddsmyndigheten är ansvarig för tillsyn enligt dataskyddslagstiftning och den som anser att det förekommer felaktig hantering av personuppgifter kan framställa klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten
13. Kontakta oss
Vårt mål är att alltid ge dig enkel och korrekt information om hur vi använder dina personuppgifter. På BOLEST är våra kunders personliga integritet viktiga för oss och vi arbetar ständigt med förbättringar för att du som kund alltid ska känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. Om du har frågor om hur vi använder dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på gdpr@bolest.se