Allt började med lingonplockaren Helmer Walfridsson – en driftig entreprenör. Det var han som startade Helmia; ett företag som idag växt sig till ett värmländskt bilimperium med en omsättning på närmare två miljarder och fler än 400 anställda.
Helmias skadeverkstad är idag bland de bästa och mest rutinerade verkstäderna i Sverige. Helmias skadecenter har de senaste åren varit nominerat till priser flera gånger på MRFs Plast-, Lack- & Skadekonferens. 2016 blev det en andra plats som bästa skadeverkstad. 2017 fick Helmia förstapris som bästa lackverkstad och nu vann de alltså bästa skadeverkstad. Men bakom framgångarna ligger ett hårt och fokuserat arbete.
Det börjar med de små detaljerna
Helmia är en i bransch med snabba förändringar och de arbetar mycket målmedvetet med att de ska “göra rätt från början”, som Göran Risberg, skadechef på Helmia uttrycker det. “Min bakgrund är motorsport och banracing. Där gjordes ingenting utan att vi visste precis varför vi gjorde det och vad vi ville ha fram av de tester vi gjorde. Jag tror att jag har tagit med mig en hel del av det tänket in i vår skadeverkstad.” “Om en bil tar 8 timmar att reparera ska den rimligtvis inte behöva vara hos oss på verkstaden i fem, sex dagar”, fortsätter Göran.
Med det här sättet att arbeta har det blivit ett lugn i verkstaden. Alla vet vad de ska göra både idag och imorgon. Där har varit besökare från andra verkstäder och länder, även Kina, som reagerat på att det är så lugn stämning i verkstaden. “De frågar ibland om vi inte har något att göra men i själva verket är det så att vi vet precis vad det är vi ska göra och just därför blir det inte någon panik.” säger Göran och ler. Det har tagit tid att ha kommit så här långt och det är ett pågående förändringsarbete.
”Vi har fantastiska medarbetare som är vana att våga pröva nytt för att hela tiden utveckla och effektivisera verksamheten. Ibland klockar vi saker på minuten för att veta exakt hur lång tid olika moment tar. Kunskap är avgörande för att kunna göra jobbet ännu bättre.” Göran började på Helmia som skadereglerare 2002 och mycket har hänt på verkstaden sedan dess.
Ny lackbox blev lite av en nystart
“2010 investerade vi i en ny lackbox från Bolest och även om jag hade stenkoll på skadedelen hade jag det inte på lackbiten, men det hade Bolest. Tillsammans skissade vi på det nya flödet och för mig var det en rolig och lärorik process. Slutresultatet blev en lack- och skadeverkstad med ett optimerat flöde där allting finns nära till hands. Det spar verkligen mycket tid.”
Alltid i framkant
Jag frågar hur det kommer att se ut med bilskador om fem eller tio år. “Det är alltid viktigt att försöka ligga i framkant och helst bör man veta vilka trender som är på gång. För ett antal år sedan trodde man att det skulle bli mycket färre olyckor i och med de moderna bilarnas säkerhetssystem,men idag ser vi att skadorna är lika många även om de inte lika omfattande som de var tidigare. 2:1-vägar och rondeller har bland annat gjort att skadorna blivit lindrigare och inte lika omfattande som de var tidigare.”
Fler nycklar till framgång
“Vi kommer alltid att ha blicken fäst framåt”, avslutar Göran. Men trots att Helmia gör så bra ifrån sig har de inga planer på att expandera utanför Värmland. De är i själ och hjärta ett värmländskt familjeföretag och närheten till kunderna och lyhördheten för kundernas behov är också viktigt för att kunna förstå framgångarna Helmia har och kommer ha i många år framöver.