”Hur vi kan göra varandra ännu bättre?”

Att få börja rita en lack- och skadeverkstad utifrån ett blankt papper har varit ett stort, utmanande men roligt projekt, berättar Anders Holmgren som är skadechef. Och slutresultatet blev riktigt bra.

“Så här efteråt kan vi faktiskt inte komma på någonting som vi borde gjort annorlunda”, säger Anders.
“Vi hade gjort en lackbox i Borlänge för 3, 4 år sedan men det var i befintliga lokaler och då finns det ju en hel del som man behöver ta hänsyn till.” Trots det blev den snabbt Sveriges snabbaste verkstad vad det gäller reparationer av Volvobilar.

Rolf Ericson Bil i Falun blev årets lackverkstad på Automässan 2020. Vi talade med Anders Holmgren som är deras skadechef.

“I Falun kunde vi börja på ett blankt papper. Tillsammans med Bolest kunde vi bygga upp den verkstaden som vi alla drömt om.

Allting har blivit ett flöde. Bilen kommer in, körs genom biltvätten, vidare till plåtslagaren och därefter till lackeraren. Sedan åker den in i en ugn där färgen får härda. Därefter kommer den tillbaka för montering för att sedan leveras ut till kunden. Vi slösar varken med vår tid eller kundens tid. Rolf Ericson Bils måtto är ‘Enkelhet och Relation’ och den nya verkstaden lever verkligen upp till det måttot.”

Vi vill gärna visa ungdomarna hur det är att arbeta på verkstad. Det är inte avskräckande. Tvärtom.

Anders Holmgren

Flödet är uppbyggt för att ingen ska vara i vägen för någon annan. Men att man lätt ska kunna prata med varann eller hjälpas åt om det behövs. Dessutom har alla möjlighet att se var i processen den aktuella bilen är.

Interiörbild från skadecentret i Falun

Arbetsmiljön var viktig
En av de saker som det lades ner mycket möda på var att göra arbetsmiljön så bra som möjligt. Att undvika tunga lyft och obekväma ställningar. De passade även på att investera i fjärrvärme och fjärrkyla för att göra klimatet så bra som möjligt.
“Det går ju inte att göra ett bra jobb om det är 35° varmt. Man måste ha ett bra klimat. Och det har vi i den nya anläggningen och dessutom med en energiförbrukningen som en medelstor villa.”
Och resultatet är över förväntan.
“Verkstadspersonal säger att de aldrig mått så bra som de gör sedan den nya verkstaden blivit klar. Och det är kanske det som är roligast av allt. Mår man bra på jobbet gör man ett bättre arbete. Sedan har vi även fått en fördjupad “vi-känsla”. Visst har det varit lite av en utmaning att få olika yrkeskategorier att samarbeta. Men hos oss arbetar numera lackerare och plåtslagare riktigt tajt. Vi har morgonmöte varje dag och vårt fokus är hur vi kan göra varandra ännu bättre. Det är en riktigt skön inställning som gynnar hela företaget. Alla vinner på det.

Bild från Rolf Ericson Bils nya skadecenter i Falun.

Viktigt att locka nya medarbetare
I och med vår nya ultramoderna verkstad har vi också helt andra möjligheter att locka till oss nya medarbetare. Vi arbetar aktivt gentemot skolorna i närområdet och erbjuder dem praktikplatser.
Ibland kan föräldrar bli oroliga när deras barn säger att de vill bli lackerare. Men det ser så oerhört annorlunda ut idag jämfört med hur det gjorde tidigare. Dels har de vattenlösliga färgerna betytt en hel del för arbetsmiljön. Dels har vi kanonbra ventilation som gör arbetsklimatet riktigt bra.
Vi vill gärna visa ungdomarna hur det är att arbeta på verkstad. Det är inte avskräckande. Tvärtom.”

Ta hand om människor
“På Rolf Ericson Bil har vi alltid haft målet att ta hand om våra kunder på bästa sätt. I och med våra nya lokaler så tar vi nu också hand om våra medarbetare på bästa tänkbara sätt och det känns riktigt, riktigt bra.”
På frågan om utmärkelsen kom oväntat tvekar Anders lite.
“Jag trodde kanske inte vi skulle få den så snabbt. De nya lokalerna stod färdiga i november. Jag trodde definitivt att de skulle uppmärksammas. Men som sagt inte så snabbt”, säger Anders och ler nöjt.

Juryns motivering till priset:
”Att lägga lackeringsavdelning i samma lokal som skadeverkstaden har skapat en bättre vi-känsla genom hela skadeprocessen och på kort tid lyft lackeringsavdelningen till nya nivåer.”