Tillsammans med en liten delegation från Møller Bil i Norge styr vi kosan söderut och kommer till Rejmes nya skadecenter i Halmstad.

Anledningen till besöket är inte bara att titta på själva skadecentret utan också titta närmare på två specifika saker. Fälgrenoveringsarbetet och stötfångarblästern.
Bolest som kunskapsföretag
Som ni säkert vet levererar Bolest högkvalitativa produkter som är bra både för miljön och ekonomin. För att kunna göra detta på bästa sätt har Bolest under flera år arbetat dedikerat med att kontinuerligt höja kunskapen och ta vara på all erfarenhet.
Møller bil bygger nytt begagnatcenter
Personerna från Møller Bil är nyfikna på hur Rejmes har löst en del av sina utmaningar. Møller Bil håller just nu på att färdigställa sitt begagnatcenter utanför Oslo dit alla inbytta bilar ska komma för att servas, eventuellt lagas och rekonditioneras. Anläggningen är respektingivande stor och vi får säkert anledning att återkomma till den längre fram.

Fälgrenovering
Ammar Alsalim har arbetat på Rejmes i fyra år och visar oss hur de renoverar kantstötta fälgar. Nya fälgar kan ofta kosta mycket pengar och detta har gjort att renovering av fälgar har blivit mer och mer intressant.
Ammar visar hur han svarvar ned fälgarna 0,2 mm i taget och fälgarna svarvas flera gånger. Resultatet blir så bra att Ammar ibland fått frågan om det verkligen är de gamla kantstötta fälgarna som är renoverade eller om de helt enkelt köpt nya, berättar han stolt.
– “Vi sätter en QR-kod på insidan av fälgarna med våra kontaktuppgifter. Detta för att man ska känna till att en fälgrenovering är gjord och att man inte kan göra det hur många gånger som helst på grund av fälgens bärighet.”
Stötfångarbläster
Nästa station är en stötfångarbläster. Denna engagerar de norska besökarna. Kommer blästern att kunna slipa och rengöra i de små skarvarna som annars är så svåra att komma åt?
En av besökarna klär på sig utrustningen och går in i blästern för att se hur blästern beter sig i praktiken.
Efter några minuter kommer han ut igen med en stötfångare som är blästrad och som faktiskt inte skulle behöva mer behandling än en avtorkning innan den skulle kunna lackeras. Imponerande! konstaterar flera av deltagarna.
Att hitta rätt
Efter besöket är de eniga om att studiebesöket varit givande. Att få vara lite mer “Hands on” och testa hur det verkligen fungerar betyder mycket för att kunna se till att de produkter man önskar inhandla verkligen fungerar så som man tänkt sig.
Med den kunskap och erfarenhet som Bolest kan erbjuda sina kunder så ser de till att kunderna kan hitta rätt produkter redan från början.

Eller som en av de från Bolest uttryckte det:
–Våra kunder ska spara in, eller tjäna in, de pengar de satsat i våra produkter relativt snabbt – Det är då vi har gjort ett bra jobb.