Vårsolen skiner över Varberg Nord när vi kommer fram till Bussparts nya anläggning. Här ligger nämligen deras senaste skadecenter i Norden.
Intervjun som PDF – Svenska 🇸🇪
Intervjuet som PDF – Norska 🇳🇴
Vi är såklart intresserade av Bussparts verksamhet, men också den 224 kvadratmeter stora lackboxen som är en viktig del av deras verksamhet.
Nystartat skadecenter
“Vi håller just nu på att anställa personal till den här anläggningen och vi räknar med att vara i full gång i slutet av april.” säger Mikael Hamberg som är VD för den svenska delen av Bussparts verksamhet.
Mikael har tidigare erfarenhet av logistik och den har han nytta av även här. Det är en hel del som ska samordnas och det är viktigt att ha så korta stopp som möjligt för fordonen de arbetar med.
“Vi på Busspart har flera skadecenter i både Sverige och Norge. Vi är specialiserade på reparationer, lackarbeten och uppgraderingar av bussar och andra tunga fordon. Många bussar brukar få en översyn var femte år eller så. Då hjälper vi bussbolagen att laga eventuella skador, kanske byta säten eller ledstänger samt laga och fräscha upp det som behövs. Många gånger kan det också handla om att komplettera bussarna med USB-uttag, wifi, utföra AC-service, eller att avgaskonvertera till Euro 6. Den senaste tiden har vi även hjälpt bussbolag med säkerhetsaspekten gällande Covid-19. ”Vi har kapslat in förarplatserna så deras chaufförer kan få en smittfri arbetsmiljö.”
Arbetar över hela Europa
I Sätila finns Bussparts produktionsavdelning och där produceras karossdetaljer till bussar, delar till de flesta bussmodeller som rullar på den nordiska marknaden. Det kan vara hörn och luckor och andra delar som av olika anledningar kan vara skadedrabbade. Dessa produkter säljs över stora delar av Europa.
Hur kommer det sig att ni valde Bolest som leverantör av lackbox?
“Vi tog in en hel del offerter från när och fjärran. Till och med från Kina. Och det klart att det på papperet skulle bli billigare om vi valt det. Men vi insåg snart att det riskerade att bli både problematiskt och riskfyllt och det fanns stora risker för leveransproblem under pandemitiden och sannolikt oförutsägbara merkostnader. Därför känner vi oss helnöjda med att det blev ett svenskt företag med närhet till service och support. Vi har tillsammans med Bolest arbetat fram hur flödena i skadecentret ska se ut. I vår box får vi lätt plats med två bussar om vi så önskar, men tanken är att vi kan arbeta med en hel buss och samtidigt lackera detaljer i den andra delen av lackboxen. Vi valde Bolest för vi ville göra det ordentligt från början.”
Hur ser planerna ut framöver?
“Vi arbetar med många olika buss- och försäkringsbolag och har förhoppningar om att kunna expandera relativt omgående. Läget är perfekt för oss och vi räknar med att kunna anställa fler medarbetare inom en hyfsat snar framtid om det går som vi hoppas.”
Kör på gas – dygnet runt
“Eftersom Varberg Energi kunde erbjuda gas så kör vi anläggningen på gas. Vi måste säga att vi blivit väldigt väl bemötta av alla här i Varberg. Det känns verkligen som att vi kommer trivas här, och vi kommer fortsätta göra vad vi kan för våra kunder. Vi vill verkligen att de ska vara så nöjda som möjligt. Vi vet att det kan vara problem för dem att vara utan sina fordon och därför räknar vi med att arbeta både helger och nätter vid behov för att underlätta och hålla fordonen rullande. Vi erbjuder även skadearbete och lack på plats hos våra kunder också tack vare en mobil lackbox. Vi ska ju inte bara ha ett konkurrenskraftigt pris utan också en servicenivå och support som är lite utöver det vanliga. Att vi dessutom kan erbjuda lackering av riktigt stora fordon är ju inte så dumt det heller.”